تاریخچه برند زارا و دلایل موفقیت زارا - تک تیشرت | فروشگاه اینترنتی پوشاک اسپرت

در سال 1975 در کشور اسپانیا یکی از موفق ترین برندهای مد جهان به نام زارا تاسیس شد. یکی از عواملی که زارا خیلی زود محبوب شد و توانست به یک برند موفق تبدیل شود مدیریت قوی آن در امر مشتری مداری بود. پوشاک مردانه و زنانه، پوشاک بچه گانه (زارا کیدز) و کفش و اکسسوری از محصولات زارا هستند. در این مقاله به مراحل طراحی و تولید و دلایل موفقیت و همچنین تاریخچه برند زارا میپردازیم.

 

تاریخچه برند زارا

 

تاریخچه برند اسپانیایی زارا

برند زارا توسط آماسیو اورتگا و روزالیا مرا در سال 1975 میلادی در شهر گالیسیای اسپانیا افتتاح شد. ابتدا محصولات های کپی با قیمت پایین ارائه میکردند و کم کم شروع به تولید محصولات انحصاری با برند خود کردند. جالب است بدانید که آمانسیو اورتگا نام برند خود را زوربا انتخاب کرده بود اما به علت انکه این نام قبلا ثبت شده بود زارا را انتخاب کرد. این برند خیلی زود و پس از 8 سال کار توانست 9 فروشگاه جدید افتتاح کند. در دهه های بعد زارا شروع به گسترش شدید در بازارهای جهانی کرد و در مکزیک، یونان، بلژیک، سوئد، مالت، قبرس، اسرائیل، نروژ،پرتغال، نیویورک و پاریس فعالیت میکرد. از جمله محصولات موفقش میشود به انواع کیف زنانه مانند کیف دوشی زنانه و کیف پول زنانه اشاره کرد. اکنون زارا در 96 کشور مختلف، دارای 2264 فروشگاه است. طبق گزارش مجله فوربس بنیانگذار این برند اسپانیایی آمانسیو اورتگا ششمین مرد ثروتمند جهان است.

 

زارا اسپانیا

 

دلیل موفقیت برند زارا

زارا در فهرست بهترین برندهای جهانی اینتربرند در سال 2019 رتبه 29 را از آن خود کرد. راز موفقیت زارا این است که خیلی زود نیاز بازار و دنیای مد را پیدا میکند و با کیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه طی زمانی کمتر از دو هفته در فروشگاههای خود ارائه میکند. این در حالیست که خیلی از رقبا نیاز به شش ماه زمان دارند تا کالکشن جدید خود را وارد بازار کنند.

 

دلیل موفقیت زارا

 

این امر باعث شد زارا برای کسانی که میخواهند طبق آخرین مد لباس بپوشند بسیار محبوب شود. دیدگاه آمانسیو اورتگا در رابطه با لباس به این گونه است که میگوید لباس یک کالای فاسد شدنی است. به گفته وی مردم باید عاشق استفاده و پوشیدن لباس برای مدت کوتاهی باشند و سپس آن را دور بندازند نه اینکه در کمد نگهداری کنند.

زارا محصولاتش را همیشه به روز نگه میدارد و در تیراژکمتر تولید میکند تا نهایت در کمتر از چهار هفته به فروش برسند. این عمل باعث میشود مشتریان زارا دائم به فروشگاه سر بزنند و از آن خرید کنند.

 

شعبات زارا

 

طراح اصلی زارا مشتریان هستند

هسته اصلی موفقیت زارا تمرکز بی وقفه بر مشتریانش است. داستاین جالبی در رابطه با مشتری مداری زارا و برطرف کردن نیاز مشتریانش وجود دارد. در سال 2015 خانمی به نام میکو وارد یکی از فروشگاههای زارا در توکیو میشود و از فروشنده درخواست یک اسکارف (روسری) صورتی میکند اما فروشگها این محصول را نداشت. همین اتفاق در شعبه های تورنتو، سانفرانسیسکو و فرانکفورت افتاد که اشخاصی به دنبال روسری صورتی آمدند و دست خالی برگشتند.7 روز بعد بیش از 2000 فروشگاه زارا در تمام جهان شروع به فروش روسری صورتی کردند. آن شعبات 500000 روسری صورتی را در 3 روز فروختند.

 

فروشگاه زارا

 

مشتری مداری و رفع نیاز بازار

هر چه شرکتها اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود بدانند بهتر میتوانند به آنها خدمات ارائه دهند. اما اینکه در زمان درست هر آنچه نیاز مشتری است در دسترس باشد چالش بزرگی در کسب و کار است. یکی دیگر از رازهای موفقیت زارا این است که کارکنان و مدیران خود را آموزش میدهد تا تعامل خوبی با مشتریان داشته باشند و نسبت به رفع نیازهای آنها مفید باشند. زارا از مدیران و فروشندگان خود استفاده میکند تا اطلاعاتی درباره آنچه مشتریان میخواهند به دست آورد. آنها به نظرات مشتریان خود با دقت گوش میدهند تا ایده های مختلفی را از آنها بگیرند. این برند اسپانیایی بینظیر بر اساس دو قانون مهم کار میکند: به مشتریان آنچه میخواهند بدهیم و سریعتر از هرکس دیگری آن را به مشتریان برسانیم. این تحقیقات باعث میشود زارا در هر کشور محصولاتی مطابق با سلایق مردم همان کشور ارائه دهد که این برای مشتریان بسیار با ارزش است.

 

فروشگاه برند زارا

 

سرعت در تامین کالای مورد نیاز مشتریان

کمپانی زارا میداند هر چه سریعتر به نیاز مشتریانش پاسخ دهد احتمال موفقیتش در عرضه کالایی که تولید میکند بیشتر است از همین رو سیستمهای پیشرفته ای را راه اندازی کرده است که اطلاعات را به سرعت از فروشگاه ها به دفتر مرکزی آن در اسپانیا منتقل کند.

 

طراحان کمپانی زارا

 

طراحان این شرکت موظف هستند با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری میشود هر چه سریعتر اقدام به طراحی لباسهای جدید کنند. در طول تاریخچه برند زارا تیم طراحان هرگز به نمایشهای مد نمیروند بلکه آنچه از سمت مدیران فروشگاه ها در رابطه با مشتریان به دست میاید را بررسی میکنند. این استراتژی که از مشتریان ایده طراحی بگیرند تا کنون باعث رشد زارا شده است.

 

لوگوی زارا

 

مراحل تامین کالا در زارا

زارا سالانه بیش از 450 میلیون کالا در 12000 طرح مختلف تولید میکند. مجموعه کارمندان و مدیران شرکت در 365 روز سال به طور کامل فعالیت میکنند و دو بار در هفته محصولات جدید به فروشگاه ها ارسال میشود. پس از طراحی حدودا 10 تا 15 روز زمان میبرد تا محصولات به فروشگاه برسند. همه کالاها هم از طریق دفتر مرکزی در اسپانیا پردازش و بررسی میشوند. پروسه طراحی و تولید به گونه ای است که نیاز به انبار را کاهش دهد و هر آنچه تولید میشود سریعا به فروش میرسد.

 

تامین پوشاک زارا

 

برخی از ویژگیهای مراحل زنجیروار تامین زارا را با هم بررسی کنیم:

جمع آوری اطلاعات و نیاز مشتریان: این اطلاعات روزانه به دفتر مرکزی ارسال میشود که توسط طراحان ارزیابی شود.

استاندارد سازی اطلاعات محصول: انبارهای شرکت زارا دارای قواعد و استانداردهای خاص خودش است که با توجه به آن طرح ها  را بررسی میکند و محصولات نهایی را چک میکنند.

اطلاعات محصول و مدیریت موجودی: جالب است که با توجه به اطلاعاتی که از مشتریان دارد و نیاز بازار و با توجه به موجودی پارچه های داخل انبار اقدام به تولید محصولات میکند.

استراتژی تدارکات: حدود دو سوم پارچه های موجود در انبار بدون طرح باقی میمانند تا زمانی که طراحان طرح جدیدی را ایجاد کنند.

 کاهش ریسک تولید: در تاریخچه برند زارا همیشه این شرکت اقلام شیک تر و گرانتر را در تیراژ پایین تولید میکند و درفروشگاههای اسپانیا، پرتغال و شمال ترکیه میفرستد. در مقابل اقلام کم ریسکتر که تقاضای بالایی دارند، ساده تر هستند و قیمت پایینی دارند را در آسیا تولید میکند و به فروشگاههای معمولی تر میفرستد.

مدیریت توزیع: پیشرفته ترین مرکز توزیع و پخش زارا با کمترین دخالت نیروی انسانی کار میکند. این دستگاه ها 60000 لباس را در یک ساعت بسته بندی، مرتب و آماده توزیع میکنند.

کوتاه کردن چرخه عمر محصول از طراحی تا فروش به معنای موفقیت بیشتر در یک کسب و کار است. زارا محصولات موجود در هر فروشگاه را دائم چک میکند و اگر کالایی در عرض یک هفته فروش خوبی نداشته باشد از فروشگاه ها جمع آوری میشود و طرح جدیدی جایگزین آن میشود. بسیاری از طرح های پرفروش هر سال شارژ میشوند اما برخی از کالاهای مد روز و ترند دائم در حال طراحی و تولید هستند که طرفداران این برند را تشویق کنند تا دوباره به فروشگاهها سر بزنند.

فروشگاه های برندهای مختلف انتظار دارند تا هر مشتری سالی 3 بار به آنها سر بزند این در حالیست که هر مشتری به طور میانگین سالی 17 بار از فروشگاه های زارا بازدید میکند.

 

پوشاک مردانه زارا

 

پوشاک زنانه زارا

  • الهام آریان
  • مهر 19, 1402
  • 376 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...