فرق هودی با سویشرت چیست؟ هودی و سویشرت چه تفاوتهایی دارند؟

هودی و سویشرت مردانه و زنانه اسپرت بیشترین محبوبیت را در بین جوانان دارند و در فصل پاییزو زمستان و همین طور اوایل بهار استفاده میشوند. اما ما در فروشگاه تک تیشرت بارها شاهد بودیم، مشتریان عزیز این دو لباس را اشتباه خطاب میکنند. ما در این مقاله میخواهیم فرق هودی با سویشرت را بررسی کنیم. اما بهتر است که قبل از هر مبحثی به این موضوع که هر کدام چه تعریفی دارند و تاریخچه به وجود آمدنشان بپردازیم.

 

تفاوت هودی و سویشرت

 

هودی چیست؟

به سویشرتی که کلاه دارد هودی گفته میشود، در واقع Hoodie لباس آستین بلند گرمی است همانند سویشرت و جامپر که کلاه دارد . این ساده ترین تعریف هودی است، هود (Hood)  به زبان انگلیسی اینجا به معنای کلاه لباس است همانند عبارت (t shirt with a hood) به معنای تیشرت کلاهدار است.

بیشتر آقایان وخانومها ترجیح میدهند از هودی استفاده کنند چراکه بسیار ترند است و شما را خوش تیپ و جذاب میکند. هودیها انواع زیادی دارند که به جرات میتوان گفت هودی لش با دو جیب کانگورویی در جلو ترندترین آنهاست.

دلیل محبوبیت این لباس راحتی و کاربردی بودن آن است. کمتر لباسی را پیدا میکنید که بیش از 6 ماه سال بتوانید استفاده کنید اما هودی در پاییز و بهار به تنهایی و در روزهای سرد زمستان با کت و کاپشن استفاده میشود. هودیهایی داخل ایران غالبا از پارچه دورس سه نخ تولید میشوند که گرمای قابل قبولی هم دارد.

 

هودی چیست

 

تاریخچه هودی

شنل های قرون وسطایی یا شنل کلاهدار اولین نوع این لباس بود و کم کم در تیمهای ورزشی و گروههای موسیقی جای خورش را پیدا کرد تا جایی که امروزه تن همه افراد جامعه میبینیم. منشأ لباس های کلاه دار را می توان در قدیمی ترین متن آشوری شناخته شده از قرن سیزدهم قبل از میلاد جستجو کرد. بیش از 3000 سال پیش، سنت های پوشاندن سر در ادیان و مذاهب آن زمان وجود داشت. این تجلیات فرهنگی در سراسر امپراتوری آشور که از خلیج فارس تا مدیترانه و اروپای قرون وسطی امتداد داشت مشترک بود.

 

hoodie history

 

واژه هودی از کجا آمده است؟

سویشرت کلاهدار یا «هودی» که امروزه می‌شناسیم در دهه 1930 توسط شرکت بافندگی Knickerbocker اختراع شد، که در نهایت به نام تجاری Champion تبدیل شد. بعد از گذشت 4 سال دانشگاه میشیگان در سال 1934 متوجه دوام تولیدات Knickerbocker شد و از این شرکت دعوت کرد تا اولین سویشرت کلاهدار را برای تیم‌های ورزشی خود بسازد. این امر باعث شد هودیهای کلاهدار در تیمهای ورزشی خودنمایی کنند.

در دهه 70 میلادی که موسیقی زیرزمینی نیویورک رو به رشد بود این لباس تبدیل به یونیفرم اعضای گروههای هیپ هاپ شد. مخصوصا جوانانی که از جامعه ترد شدند برای احساس امنیت هودی میپوشیدند چراکه نشان دهنده احتیاط، وقار و سرپیچی بود.

با گذشت زمان و محبوب تر شدن موسیقی هیپ هاپ این لباس بیشتر خودنمایی کرد تا جایی که طراحان مشهوری مانند: جورجیو آرمانی، رالف لورن و تامی هیلفیگر روی طراحی این لباس کار کردند. در واقع هودی پوشش و نمادی در راستای محرومیت و موضوعات نژادپرستی و انزوا بود که به ترند فشن و مد تبدیل شد.

از همان زمان فرق هودی با سویشرت مشهود بود و طراحان متخصص نگاه ویژه ای به هر کدام داشتند. البته فیلمهایی مانند راکی با درخشش سیلوستر استالونه که از این لباس استفاده کرد هم در ارتقای این لباس بی تاثیر نبود.

 

تاریخچه هودی

 

سویشرت چیست؟

سویشرت لباس گرم آستین بلندی است که در انواع مختلف جلوبسته، زیپی و دکمه ای تولید میشود. تولیدکنندگان پوشاک در تولید سویشرتها از پارچه های مختلفی بهره میبرند که پارچه های پنبه ای و پشمی بیشترین کاربرد را دارند اما یک نوع پارچه که در فروشگاه تک تیشرت بسیار طرفدار دارد سلانیک است.

پارچه سلانیک بافت نرم و لطافت فوق العاده ای دارد. سویشرت یقه گرد و یقه هفت که از پارچه دورس سلانیک تولید میشود در رنگبندی متنوع، هر سال در کالکشن پاییزه تک تیشرت وجود دارد.

سویشرت های جلوباز زیپی را هم میتوان جزو برترین لباسهای پاییزه قلمداد کرد، از این رو که بسیار کاربردی هستند و به راحتی همراه با یک تیشرت ساده ست میشوند. نمونه های ورزشی سویشرت جلوباز را در گرمکن های ورزشکاران به وفور میتوان مشاهده کرد. سویشرت بیسبالی هم که امروزه بسیار ترند است ابتدا به عنوان یونیفرم یک تیم ورزشی اسفاده میشد. خیلی از مدلهای سویشرتها هم در ایران از دورس سه نخ تولید میشوند که به مدل یقه گرد آن دورس مردانه میگویند.

 

تفاوت سویشرت و هودی چیست؟

حال با توجه به توضیحات بالا در میابیم تفاوت اصلی هودی با سویشرت در کلاه آنهاست. هودی کلاه دارد ولی سویشرت خیر. اما بسیار مشاهده میکنیم خیلیها به اشتباه هودی جلوباز را سویشرت خطاب میکنند و سویشرت یا هودی جلوبسته را هودی مینامند. سکانداران صنعت مد و چرخه اقتصادی این صنعت به دست جوانان است، که بسیار ریزبین هستند در این مسائل از این رو وظیفه خودمان میدانیم دانشمان را در این زمینه بیشتر کنیم و با شما به اشتراک بگذاریم.

رفرنسهای بسیاری در رابطه با تاریخ و فرق هودی و سویشرت وجود دارد که ما بعد از بررسی بهترین منابع اقدام به نوشتن این مقاله کردیم.

فرق بین هودی و سویشرت

 

فرق بین هودی و سویشرت جلو باز

تفاوت هودی و دورس چیست ؟

تا اینجا دانستیم که دورس نوعی پارچه هست که یرای دوخت لباس های پاییزی از آن استفاده می‌شود. اما در اینجا باید بدانید که سویشرت جلو بسته که در زبان عامیانه آن را دورس یقه گرد می‌نامیم با هودی چه تفاوتی دارد. در تصویری که برایتان آورده ایم میتوان تفاوتشان را بسیار واضح دید. هودی کلاهدار هست ، جیب دارد و اجنس پارچه آن دورس سه نخ هست. سویشرت جلو بسته یا دورس یقه گرد نوعی بلوز یقه گرد هست که از پارچه دورس دوخته شده و کلاه ندارد.

 

فرق بین هودی و دورس یقه گرد چیست

 

ای اینجا برایتان تصویر دو سویشرت را می‌آوریم که باهم متفاوت هستند. در تصویر یک مدل سویشرت می‌بینید که کلاهدار و جیب دار است که در واقع نوعی هودی به حساب می آید. و کنار آن یک مدل دورس یقه گرد می‌بینید که در اصل آن هم نوعی سویشرت هست که جلو بسته و بدون جیب است.

 

فرق بین سویشرت و دوری یقه گرد

 

در واقع جنسیت این لباس ها فرقی با هم ندارند و نسبت به سلیقه و استایل باید یکی از آنها را انتخاب کنید. 💎👌

 

 

  • الهام آریان
  • شهریور 14, 1402
  • 445 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...